SEM, SEA en SEO: de effectiviteit van zoekmachine marketing.

Termen als SEM, SEA en SEO zijn waarschijnlijk niet nieuw voor je, maar ze roepen nog steeds veel vragen op. Want wie zorgt ervoor? Waarvoor kun je ze gebruiken en wat moet je doen als je er niets van af weet?

Zoekmachine marketing, een recente maar groeiende discipline.

Bij online marketing gaat het erom bezoekers aan te trekken, boeiend te houden en te converteren. Dit kan gaan om de aanschaf van een product, maar ook om een ​​abonnement op een nieuwsbrief of deelname aan een wedstrijd. Kortom, het doel is dat uw huidige en nieuwe klanten de website vinden en de antwoorden vinden waarnaar ze op zoek zijn.

SEM, SEO, SEA … wat betekenen deze termen?

Bij online marketing wordt veel aandacht en middelen besteed aan Search Engine Marketing (SEM). Deze zoekmachine marketing omvat zowel Search Engine Optimization (SEO) als Search Engine Advertising (SEA), altijd met als doel de zichtbaarheid van jouw website te vergroten. Zorg ervoor dat jouw SEO op punt staat voordat je SEA-campagnes opzet.

SEO: zoekmachine optimalisatie of organische zoekresultaten.

Om de website beter zichtbaar te maken, kun je bij het creëren rekening houden met een aantal optimalisaties:

• Zorg voor een goede indexeerbaarheid van de website met behulp van de technologie en van jouw content management systeem (CMS of Content Management Systeem).

• Integreer de trefwoorden of trefwoorden in de titels van jouw pagina’s en in de teksten.

• Voeg naast interne links ook externe links toe. Plaats backlinks op relevante websites en bladwijzers op sociale bladwijzersites zoals del.icio.us.

• Hoogwaardige, regelmatig bijgewerkte inhoud verbetert de ranglijst, zodat bezoeker langer op uw website blijft.

SEA: Search Engine Advertising of betaalde links

Naast zoekoptimalisatie kun je ook kiezen voor zoekmachine advertenties. Op Google verschijnt een advertentie in de blokken boven en / of naast de gebruikelijke zoekresultaten. Een essentieel sterk punt van deze advertenties is dat ze op een zeer gerichte manier verschijnen volgens het gekozen trefwoord in een welomschreven doelgroep en geografische locatie. Je betaalt voor elke klik op de advertentie (PPC = pay per click), maar het SEA-budget kan zeer snel oplopen.

Zoekmachine marketing is een must geworden voor elk bedrijf op internet. Gezien de snelle ontwikkeling van de online wereld is deze vorm van marketing een vak apart geworden. Het is dan ook niet verwonderlijk dat steeds meer bedrijven een beroep doen op specialisten om weloverwogen te werken met een strategisch plan van aanpak.

Laat een reactie achter

Laat een reactie achter

Your email address will not be published.


*